Tarpukario Europos mada ir jos pokyčiai
Autorius: Parengta pagal Šilutės Hugo Šojaus muziejaus pateiktą inforrmaciją. Birutė Morkevičienė
Rubrikose: Įvairenybės
Gegužės 7 d. šilutiškiai buvo kviečiami suskubti įsigyti bilietus į Aleksandro Vasiljevo parodos atidarymą ir susitikimą su pačiu kolekcionieriumi. Susitikimas įvyks gegužės 15 d. 17.30 val. Šilutės Hugo Šojaus muziejuje. Pirmieji lankytojai parodą galėjo aplankyti jau šeštadienį. Pasivaikščiojome ir pasigėrėjome eksponatais ir mes.
Šilutės Hugo Šojaus muziejuje pristatoma paroda „Mada tarpukario metais“ iš Aleksandro Vasiljevo fondo kolekcijos skirta priminti tarpukario Europos madą ir jos pokyčius. Šilutės Hugo Šojaus muziejuje eksponuojama 57 vnt. suknelių ir vyriškų kostiumų, aksesuarų, fotografijų, pasakojančių apie Europos mados permainas, įvykusias 1920–1930 metais, kai vyravo art deco stilius, pakeitęs ne tik architektūrą, interjero apdailą, taikomąją dailę, bet ir drabužius, ypač moterų. Stiliaus pavadinimas siejamas su 1925 metais Paryžiuje veikusia Tarptautine taikomosios ir dekoratyvinės dailės paroda bei joje pristatyta nauja stiliaus tendencija.
Pirmojo pasaulinio karo baigtis smarkiai pakeitė Europos politinį žemėlapį. Suiro didžiulės imperijos – Rusija, Austrija – Vengrija, Turkija ir Vokietija. Jų vietoje susidarė savarankiškos valstybės rytiniame Baltijos jūros pakraštyje ir pietryčių Europoje: iš užmaršties pakilo Lenkija, Lietuva, savo valstybingumą atgavo Vengrija, Balkanų šalys. Šios valstybės betarpiškai veikė mados raidą, sukeldamos didelio susidomėjimo bangą Rytų Europos folkloru. Moterų emancipacijos pradžia, gauta galimybė mokytis, balsavimo ir skyrybų teisės prisidėjo prie reikšmingo moters savimonės augimo ir noro priartėti prie vyrų profesionalios ir socialinės veiklos. Daugybės vyrų žūtis karo laukuose iškreipė natūralų vyrų ir moterų kiekio balansą, paaštrino pastarųjų tarpusavio konkurenciją. Moterų aprangos mada buvo konkurencijos įrankis, ir todėl ji, ieškodama būdų atskleisti fizinį moters žavesį, darėsi vis drąsesnė. Moteriai išsivadavus iš korsetų (šito dar amžiaus pradžioje pareikalavo Paryžiaus mados diktatorius Paulis Poiret), pakito visiems įprastas, per juosmenį įsmaugtos figūros vaizdas.
Viena pirmų naujovių mados srityje buvo tiesaus drabužio siluetas. Juokaudami sakytume, kad XX amžiaus trečiasis dešimtmetis taupė medžiagas. Pratrūkęs noras apsinuoginti neturi analogų mados istorijoje. Nuogos rankos ir vos pridengta nugara – štai pagrindiniai art deco stiliaus bruožai pirmuoju jo raidos periodu. 1925 m. suknelės jau vos siekė kelius, o įsisiūbavusi šokių veikla su orkestrais, grojančiais regtaimus, fokstrotus, čarlstonus, įvedė į madą lengvą šilkinį apdarą, siuvinėtą karoliukais pagal art deco dailininkų parengtus simetriškus, grakščiai plaukiančių linijų ir stilizuotų gėlių piešinius. Puošiamasi buvo ir sodrių spalvų brangakmeniais (kas jų turėjo), ir linksmais bižuterijos blizgučiais. Taip atrodančių moterų buvo neįmanoma nepastebėti šokių aikštelių prieblandoje. Ryškus grimas kūrė geidžiamos ir kiek pavojingos vamp moters tipą, susiformavusį „Holivudo“ nebyliojo kino prieglobstyje. Šį įvaizdį stiprino aprangos aksesuarai: ilgi perlų vėriniai, diademos, segės, įvairiausių spalvų šilkinės kojinės, stručių plunksnų boa, mažutės kepuraitės ir atvira avalynė.
Madingas šio laikotarpio siluetas buvo suformuotas tokių žinomų Paryžiaus dizainerių kaip Jeanne-Marie Lanvin (1867–1946), Jeanas Patou (1880–1936), Gabriele Chanel (1883–1971), seserys Callot, kurių įkurti mados namai „Callot Soeurs“ gyvavo 1895–1937 m. Art deco pozicijas savo talentu sustiprino Paryžiuje prieglobstį radę emigrantai iš subirusios Rusijos imperijos šalių: Natalja Gončarova, sukūrusi aplikuotų modelių ateljė „Myrbor“, nelauktais ir netikėtais spalviniais sprendimais Paryžių džiuginusi ukrainietė Sonya Delaunay ir savo fantastiniais modeliais žurnalo „Harper’s Bazzar“ viršelius užkariavęs, paryžiečiu tapęs Romanas Tyrtovas. Ryškų pėdsaką Europos mados istorijoje paliko mados namai „Kitmir“, „Irfe“, „Adair“, „Yteb“, „Cari“ (jų kūryba taip pat pristatoma parodoje).
Kiekvienas, atėjęs į parodą, gali pasidžiaugti, kad parodos eksponatai puikiai įsikomponuoja gražiose muziejaus salėse, dvelkiančiose senove. Tie, kurie matė praėjusiais metais eksponuotą parodą, gali sau pasakyti, kuri ekspozicija labiau patiko. Manau, kad didžioji dalis moterų, žiūrėdamos į sukneles, džiaugiasi, kad tuo laiku gyvenusios moterys buvo išvaduotos iš korsetų, nebebuvo per juosmenį įsmaugtos figūros, atsirado tiesaus drabužio siluetas.
2024 m. spalio 8–27 dienomis Lietuvoje vykęs tarptautinis žmogaus teisių dokumentinių filmų festivalis „Nepatogus kinas“ neaplenkė ir Pagėgių » Daugiau
Į Pagėgių savivaldybės Vydūno viešąją biblioteką 2024 m. spalio 16-osios popietę rinkosi garbingi svečiai, bibliotekos bičiuliai. Tądien bibliotekoje » Daugiau
Projektas „Jaunimo pilietiškumo banga“ įspūdingai nuvilnijo spalio 11 d. Šilutės F. Bajoraičio viešojoje bibliotekoje, sukviesdamas 30 jaunimo atstovų » Daugiau
Spalio 16-oji – Mažosios Lietuvos gyventojų genocido diena. Minint šio įvykio sukaktį ir surengta mokslinė konferencija „Mažosios Lietuvos » Daugiau
Šilutės F. Bajoraičio viešosios bibliotekos Ramučių filiale rugsėjo 7 dieną vyko edukacinis užsiėmimas „Grybavimo paslaptys ir… „Grybų karas“ » Daugiau
Artėjant prozininko, publicisto, visuomenės veikėjo, lietuvių literatūros istoriko ir kritiko, vertėjo, spaudos darbuotojo, pedagogo, kunigo Juozo-Tumo Vaižganto 155-osioms » Daugiau
60 metų bibliotekai – daug ar mažai? Tokia mintis galvoje turbūt sukirbėjo ne vienam, dalyvavusiam 2024 m. » Daugiau
Šauniosios Elzė Gružaitė ir Gabija Sragauskaitė baigė 6 mėnesių trukmės jaunimo savanoriškos tarnybos programą Pagėgių savivaldybės Vydūno viešojoje » Daugiau
Šilutės rajono savivaldybės kolektyvų delegacija, vykstanti į 100-metį mininčią Lietuvos dainų šventę „Kad giria žaliuotų“, itin gausi. Ją » Daugiau
Nepaisant pliaupiančio lietaus 2024 m. birželio 23 d. ant legendinio Rambyno kalno vyko 140-oji jubiliejinė Joninių šventė ,,RAMBYNAS. » Daugiau
Parašykite komentarą